امروز پنج شنبه, 25 مرداد 1397 - Thu 08 16 2018

منو

خلاصه تفسیر قرآن جلسه ششم ماه مبارک رمضان

altآیه110 سورۀ مائده:

به ياد آور روزى را كه خداوند به عيسى بن مريم گفت : ياد كن نعمتى را كه بر تو

مادرت ارزانى داشتم زمانى كه من تو را به روح القدس تاييد كردم ، و توانستى

در گهواره و نيز در بزرگى با مردم تكلم كنى و زمانى كه...

  ترجمه آیه 110 سوره مائده:

به ياد آور روزى را كه خداوند به عيسى بن مريم گفت : ياد كن نعمتى را كه بر تو و مادرت ارزانى داشتم زمانى كه من تو را به روح القدس تاييد كردم ، و توانستى در گهواره و نيز در بزرگى با مردم تكلم كنى و زمانى كه كتاب و حكمت ، و تورات و انجيل تعليمت دادم ، زمانى كه مجسمه اى از گل به صورت مرغى ميساختى و در آن مى دميدى و به اذن من طير مى شد و به پرواز در مى آمد، و كور مادر زاد و بيمار به مرض برص را به اذن من شفا مى دادى و مردگان را به اذن من زنده و از گور بيرون مى كردى ، بياد آور روزگارى را كه من تو را از شر بنى اسرائيل حفظ كردم ، همان بنى اسرائيلى كه وقتى برايشان معجره و بينه مى آوردى كفارشان مى گفتند اين نيست مگر سحرى آشكار.

وهابی ها می گویند مُردن و زنده کردن و شفادادن دست خداست و هر کس بگوید «یا علی» مشرک است امّا عیسی بن مریم در قرآن می فرماید: مُرده را زنده و کور را شفا می دهم ، آیا اگر کسی بگوید حضرت عیسی بیا کور مرا شفا بده دچار شرک شده است؟ قرآن می فرماید عیسی! تو مرده زنده می کنی امّا نه اینکه یکی تو یکی من!! بلکه به اذن من شفاعت می دهی. اگر بگوییم خدا این قدرت را به امام علی(ع) و امام حسین(ع) داد ، همانطور که به عیسی(ع) داد که گِل را به اذن خدا فوت می کرد و پرنده می شد. البته از دیدگاه شیعه اگر کسی بگوید عیسی(ع) خود خلق می کرد و بیمار را شفا می داد و یا برای امامان قائل شود، مشرک است. امّا اگر کسی بگوید عیسی(ع) به اذن خدا بیمار را شفا می دهد این عین ایمان است. رسماً در قرآن آیه 49 آل عمران خدا به حضرت عیسی می گوید تو مرده را زنده می کنی امّا به اذن خدا.
اِکرَمه شاگرد تفسیری ابن عباس می باشد اگر نگوییم دشمن ، هیچ ارادتی به اهل بیت(ع) نداشت و از معاندین امام علی (ع) بود. قُرطبی از مفسران بزرگ اهل سنت در تفسیرش می گوید: اِکرمه پیوسته در وضو پاهایش را مسح می کشید و اکرمه می گفت در وضو شستن وجود ندارد و قرآن نسبت به پاها در وضو مسح را می گوید.
عامر شعبی از بزرگان اهل سنت هم می گوید: جبرئیل مسح را نازل کرده است.
ابن عباس هم که به او می گویند دانشمند امّت و شاگرد امام علی(ع) بود، می گوید: در وضو مسح درست است.
فخر رازی از علماء اهل سنت در تفسیرش می گوید: اَنس بن مالک، اِکرمه و عامر شعبی مسح را واجب    می دانند.
ابن حَزم اندلسی از بزرگان اهل سنت است و تضاد هم با شیعه دارد ، تفسیری دارد به نام المحله ج 1 ص 130- می گوید قرآن هم به مسّح دستور داده و ادامه می دهد در آیه وضو ارجلکم را چه به جَر و چه نَصب بخوانیم فرقی نمی کند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

  1. خطبه ها
  2. آخرین اخبار